Mervin blogi

 

Työttömyysturvan aktiivimalli edistää kehnosti työllistymistä. Kelan mukaan vain joka kymmenes leikatulle työttömyysetuudelle joutuneista on aktivoitunut. Mallin ehtojen mukaista aktiivisuutta on, jos 65 työttömyysetuuden maksupäivän aikana on tehnyt 18 tuntia palkkatyötä, tai ansainnut 23 prosenttia yrittäjän kuukausiansiosta, tai osallistunut 5...

Suomessa on noin 1.6 miljoonaa eläkkeensaajaa, joista lähes puolet on pienituloisia. Erityisesti pienituloisia on iäkkäiden, yksinasuvien naisten joukossa. Pienituloinen eläkeläinen joutuu tinkimään monista välttämättömistäkin asioista, kuten ruoasta ja lääkkeistä.

Viisi vuotta sitten osallistuin (kansanedustajan avustajana) hiusalan yrittäjien koulutukseen, jossa käsiteltiin hiusyrittäjän tuloja, menoja ja laskutusta. Kävi ilmi, että alan yrittäjänä on vaikea hankkia toimeentuloa. Bruttopalkka oli ideaalitapauksessa 1900 euroa kuukaudessa, josta yrittäjälle jäi nettopalkaksi 1400 euroa kuukaudessa....

EU-maat ovat 29.6. sopineet yhteisestä turvapaikkapolitiikasta, jolla pyritään ratkomaan nykyisen turvapaikkajärjestelmän ongelmia. Sovitut ratkaisut tiukentavat EU:n turvapaikkapolitiikkaa; esimerkiksi perustettaisiin maihinnousukeskuksia Pohjois-Afrikkaan tai EU-maihin. Myös Suomen pitää ottaa tiukka linja ja huolehtia siitä, että maahanmuutosta...

Jopa 800 000 suomalaista altistuu päivittäin home- tai kosteusvaurioille, ja osa heistä sairastuu. Pahimmillaan sisäilmasairaus johtaa työkyvyttömyyteen. Professori Ville Valtosen mukaan maassamme on varmuudella tuhansia ihmisiä, joilla on vaikeita sisäilmaperäisiä, työkyvyttömyyteen johtavia oireita.

Sisäministeri Kai Mykkänen ehdotti vastikään Puheenvuoron blogissaan, että nykymuotoinen turvapaikanhaku rajan yli estetään. Tilalle hän ehdottaa pakolaiskiintiön kymmenkertaistamista, niin että ottaisimme 7500 kiintiöpakolaista vuodessa nykyisen 750 sijaan. Mykkäsen perusteluna on se, että haavoittuvimmassa asemassa olevat eivät koskaan kykene...

Vastikään julkaistun selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista kannattaa merenalaista rautatietunnelia Helsingistä Tallinnaan (IS 16.6.18). Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 16 miljardia euroa. Tallinna-tunnelia tärkeämpää on kuitenkin Suomen tiestön kunnostaminen - huonokuntoisia teitä riittää ja tiestön korjausvelkaa on jo yli miljardi...

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Taas tuli postiluukusta sähkönsiirtolasku. Se on karu lappu, kun sähkönsiirto maksaa jo enemmän kuin itse sähkö - minullakin kuukaudessa lähes sata euroa. Huh!

Valtiovarainministeriön työryhmä selvittää parhaillaan henkilötunnusjärjestelmän tulevaisuutta. VM:n mielestä on ongelmallista, että hetusta ilmenee syntymäaika ja sukupuoli. VM viittaa transsukupuolisten henkilöiden oikeuksiin. VM kaavailee pahimmillaan kaikkien suomalaisten henkilötunnusten muuttamista.

Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) TF-yksikön työilmapiiri on kriisissä. Valtiontalouden tarkastusviraston TF-yksikkö, eli tuloksellisuustarkastuksen ja finanssipolitiikan tarkastuksen yksikkö, tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja valvoo finanssipolitiikkaa.

Maamme vientitulojen kasvattaminen lienee tavoite, jonka kaikki ymmärtävät. Enemmän vientituloja merkitsee parempaa kauppatasetta ja lisää hyvinvointia suomalaisille. Harva tulee silti ajatelleeksi, että voimme viedä koulutusta.

Asiantuntijan mukaan Suomessa lentäminen on tällä hetkellä hengenvaarallista. Suomen lentoliikennettä valvovan aluelennonjohdon henkilöstö ja laitteet ovat kriittisessä tilassa (esim. sähköiset turvajärjestelmät päivittämättä). Samalla vastuuviranomainen pesee kätensä.

Tasa-arvoista avioliittoa ajetaan sillä perusteella, että homo- ja lesbopareilla tulee olla samat oikeudet kuin heteropareilla. Näin esitettynä asia kuulostaa hienolta: samat oikeudet kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.

Jokin aika sitten Soili Suonoja katsoi parhaaksi erota Finavian hallituksen puheenjohtajan paikalta. Uutisissa käsiteltiin näyttävästi sitä, kuinka hän oli edistänyt sukulaistensa palkkaamista mm. Finaviaan. Omistajaohjausministeri Sirpa Paatero ja liikenneministeri Paula Risikko vaativat Suonojalta ja Finavialta selvitystä rekrytoinneista.